Plan om weer 130 km per uur te rijden: Zullen we dan sneller op onze bestemming zijn?

WhatsApp Image 2024 05 22 at 142035jpg

Er wordt overwogen om de snelheidslimiet op snelwegen te verhogen tot 130 kilometer per uur, waar dit haalbaar is.

De coalitiepartners PVV, VVD, NSC en BBB hebben dit idee opgenomen in hun politieke overeenkomst. De exacte uitvoering en timing van dit initiatief zijn nog onduidelijk vanwege mogelijke zorgen over luchtverontreiniging.

Verkeersexpert Ruben Loendersloot heeft zijn visie gegeven over de mogelijke gevolgen van deze verandering. Loendersloot is over het algemeen positief over de verhoging van de snelheidslimiet.

“Persoonlijk ben ik voorstander van een vlotte doorstroming.” Echter, hij benadrukt de mogelijke impact: “In situaties waar de snelweg rustig is en er een lange afstand moet worden afgelegd, zou er enige tijdswinst kunnen zijn, maar niet significant.”

”Dit zal dus waarschijnlijk niet leiden tot aanzienlijk vroegere aankomst op de werkplek.” Volgens gegevens van Metro uit 2023 bedroeg de gemiddelde reistijd tussen huis en werk 32 minuten.


“Een flinke afstand rijden kan echt tijdwinst opleveren. Als je bijvoorbeeld van Groningen naar Middelburg rijdt midden in de nacht, kan het een kwartier schelen.”


”Maar als je al 130 mag rijden, zal er wat dat betreft niets veranderen. Wanneer je midden in de nacht van Deventer naar Amersfoort rijdt, kan de tijdwinst slechts 1 of 2 minuten zijn, dus vrij minimaal.”


Het valt op dat harder rijden invloed kan hebben op hoe automobilisten zich voelen. “Het gevoel van vlot doorstromen is plezierig.”


”Het aantal wegen in Nederland waar deze ervaring mogelijk is, zelfs buiten drukke tijden, is echter beperkt.” Hij benadrukt dat het aanpassen van de snelheidslimiet voornamelijk “een emotionele impact heeft en natuurlijk om electorale redenen wordt gedaan.”


Nederland ondervindt problemen met druk verkeer en veel congestie. “Stel je voor dat we in een land zoals Zweden zouden wonen, dan zou het debat veel relevanter zijn. Daar is veel meer ruimte, waardoor er meer mogelijkheden zijn om te rijden.”

Als je vaker de kans hebt om lekker door te rijden, kan dat heel prettig zijn.

Er wordt uitgelegd dat de optimale snelheid op snelwegen rond de 90 kilometer per uur ligt, wat ervoor zorgt dat het verkeer beter doorstroomt.

Er wordt ook gewezen op de verwarring die verschillende snelheidslimieten kunnen veroorzaken, wat de doorstroming vertraagt. “Mensen rijden standaard 100, terwijl ze later 120 mogen rijden. Dat kan vertraging veroorzaken, zelfs wanneer de snelheid terugkeert naar 130 kilometer per uur.”

Veilig Verkeer Nederland heeft ook twijfels over het plan en waarschuwt voor mogelijke negatieve gevolgen voor de verkeersveiligheid.

“Een hogere rijsnelheid resulteert bij een botsing in meer impact en een verhoogde kans op ernstig letsel.”

“Bovendien neemt de remweg toe en hebben bestuurders minder tijd om te reageren bij 130 kilometer per uur, waardoor het risico op ongevallen groter wordt.”

1. De voordelen en nadelen als dit weer mag!
2. Het antwoord op de vraag die we allemaal hebben:
3. Verkeersexpert vertelt over de nadelen!
4. Dit zijn een aantal zaken waar we wel rekening mee moeten houden
5. Veilig Verkeer Nederland is sceptisch over het plan.

auteur avatar
Mischa P.
Hoi. Ik ben Mischa P., altijd nieuwsgierig en vol vragen. Als onderzoeksjournalist duik ik diep in elk verhaal, op zoek naar de naakte waarheid. Dit artikel? Een klein stukje van mijn wereld, recht uit het hart.
Scroll naar boven