Er is momenteel veel discussie gaande over korteafstandsvluchten, met de stelling dat het vliegen van korte afstanden niet langer maatschappelijk aanvaardbaar is.
Ondanks deze opvatting blijven dergelijke vluchten beschikbaar, zoals de nieuwe route die wordt aangeboden van Rotterdam naar Luxemburg. Reizigers zullen vanaf eind oktober vijfmaal per week kunnen vliegen tussen deze steden.
Met steden die minder dan 300 kilometer uit elkaar liggen en een vluchtduur van slechts 65 minuten, blijkt de vliegafstand korter dan andere reismethoden zoals een autorit van ongeveer 4,5 uur of een treinreis van meer dan 5,5 uur.
Joris Melkert, luchtvaartexpert aan de TU Delft, benadrukt dat vluchten onder de 500 kilometer eigenlijk niet langer verantwoord zijn.
Volgens hem zouden alternatieven zoals de bus, auto of trein moeten worden overwogen voor dergelijke afstanden. Dit roept de vraag op of korte vluchten onder de 500 kilometer eventueel moeten worden verboden.
1. Velen vinden de korte vluchten niet meer acceptabel…
2. Voor korte afstanden moet men de bus, auto of trein gebruiken.
3. Het verminderen kan de uitstoot van CO2 verlagen….
4. Gaat er in de toekomst een verbod komen voor deze korte vluchten?
5. Experts vinden deze vluchten niet meer verantwoordelijk…