In Leuven heeft het Heilige-Drievuldigheidscollege een innovatieve stap gezet door Arabisch toe te voegen aan het curriculum voor het zesde jaar van de richting moderne talen.
Dit baanbrekende nieuws, onthuld door Mediahuis-kranten, sluit aan bij de bredere hervormingen in het secundair onderwijs, waardoor scholen meer vrijheid krijgen in de invulling van hun lesprogramma.
Het college heeft ervoor gekozen om Arabisch op te nemen in deze modernisering, als een andere benadering van het lesaanbod voor moderne talen.
Terwijl vroeger vaste vakken zoals Latijn, economie of wiskunde werden gegeven, biedt de nieuwe structuur ruimte voor andere, minder traditionele vakken.
Deze aanpassing stelt scholen in staat om een gevarieerd lesprogramma aan te bieden dat de leerlingen uitdaagt en hen voorbereidt op een steeds veranderende wereld.
Zoals directeur Frank Baeyens van het Heilige-Drievuldigheidscollege aangaf, is het doel niet alleen de horizon van de leerlingen
Met als doel niet alleen de leerlingen vloeiend Arabisch te leren spreken, maar om hen kennis te laten maken met een compleet andere taal.
“Het gaat om het aanbieden van een taal die qua structuur, schrift en tekens compleet anders is, en die daarmee ook filosofisch en cultureel uitdagend is,” zo legt Baeyens uit. “We willen hun horizon verbreden.”
Niet alleen een intellectuele uitdaging, maar ook maatschappelijk relevant is de introductie van Arabisch, benadrukt Baeyens.
In een samenleving die steeds diverser wordt, kan het leren van een taal als Arabisch helpen om culturele grenzen te overstijgen en bruggen te slaan tussen verschillende gemeenschappen.
De toevoeging van Arabisch kan ook waardevol zijn voor leerlingen die thuis Arabisch spreken, aangezien het onderwijs de mogelijkheid biedt om de taal op academisch niveau verder te ontwikkelen en toe te passen.
Baeyens hoopt ook dat de school een Arabisch sprekende leraar kan aanstellen. “Het zou fantastisch zijn als we een leraar met een Arabische achtergrond kunnen aanstellen,” zegt hij.
1. De school streeft ernaar om leerlingen een unieke leerervaring te bieden.
2. Arabisch onderwijs is geïntegreerd in het lesprogramma!
3. Volgens de school brengt dit meer diepgang in het taalonderwijs.
4. Dit initiatief kan andere scholen inspireren.
5. De school wil een taal aanbieden die leerlingen cultureel uitdaagt.