Leerlingen op deze school leren Arabisch: ‘We willen hun wereld vergroten’

mo 1jpg

In Leuven heeft het Heilige-Drievuldigheidscollege een innovatieve stap gezet door Arabisch toe te voegen aan het curriculum voor het zesde jaar van de richting moderne talen.

Dit baanbrekende nieuws, onthuld door Mediahuis-kranten, sluit aan bij de bredere hervormingen in het secundair onderwijs, waardoor scholen meer vrijheid krijgen in de invulling van hun lesprogramma.

Het college heeft ervoor gekozen om Arabisch op te nemen in deze modernisering, als een andere benadering van het lesaanbod voor moderne talen.

Terwijl vroeger vaste vakken zoals Latijn, economie of wiskunde werden gegeven, biedt de nieuwe structuur ruimte voor andere, minder traditionele vakken.

Deze aanpassing stelt scholen in staat om een gevarieerd lesprogramma aan te bieden dat de leerlingen uitdaagt en hen voorbereidt op een steeds veranderende wereld.

Zoals directeur Frank Baeyens van het Heilige-Drievuldigheidscollege aangaf, is het doel niet alleen de horizon van de leerlingen

Met als doel niet alleen de leerlingen vloeiend Arabisch te leren spreken, maar om hen kennis te laten maken met een compleet andere taal.

“Het gaat om het aanbieden van een taal die qua structuur, schrift en tekens compleet anders is, en die daarmee ook filosofisch en cultureel uitdagend is,” zo legt Baeyens uit. “We willen hun horizon verbreden.”

Niet alleen een intellectuele uitdaging, maar ook maatschappelijk relevant is de introductie van Arabisch, benadrukt Baeyens.

In een samenleving die steeds diverser wordt, kan het leren van een taal als Arabisch helpen om culturele grenzen te overstijgen en bruggen te slaan tussen verschillende gemeenschappen.

De toevoeging van Arabisch kan ook waardevol zijn voor leerlingen die thuis Arabisch spreken, aangezien het onderwijs de mogelijkheid biedt om de taal op academisch niveau verder te ontwikkelen en toe te passen.

Baeyens hoopt ook dat de school een Arabisch sprekende leraar kan aanstellen. “Het zou fantastisch zijn als we een leraar met een Arabische achtergrond kunnen aanstellen,” zegt hij.

“Het taalonderwijs zou kunnen worden verbeterd en dit kan als voorbeeld dienen voor andere leerlingen,” aldus een quote.

”Leerlingen kunnen zich identificeren met iemand die maatschappelijk succesvol is geweest en streven naar verdere studies,” werd gezegd.

”De lage vertegenwoordiging van leraren met een migratieachtergrond is een punt dat aangepakt moet worden,” was de boodschap.

Het Heilige-Drievuldigheidscollege is tot nu toe een van de weinige scholen in Vlaanderen die Arabisch aanbieden, aangezien de onderwijskoepels geen informatie hebben over andere scholen die dit ook doen.

Katholieke scholen in Vlaanderen hebben in het verleden al ooit onconventionele talen aangeboden, zoals Koreaans of Zweeds, waardoor de stap om Arabisch aan te bieden minder verrassend lijkt.

In lijn met de algemene trend in het onderwijs ontvangen scholen meer vrijheid om hun lessen aan te passen aan de behoeften van studenten.

Arabisch, een taal gesproken door miljoenen mensen wereldwijd, biedt studenten niet alleen taalvaardigheden, maar ook inzicht in een cultuur en geschiedenis die vaak buiten het westerse perspectief vallen.

De aanwezigheid van Arabisch in het lespakket van het Heilige-Drievuldigheidscollege zorgt voor een unieke onderwijservaring voor de studenten.

Studenten vergroten niet alleen hun taalkennis, maar ook hun begrip van diverse denkwijzen en communicatiestijlen.

Deze ervaring kan bijdragen aan hun persoonlijke ontwikkeling en toekomst, waarin kennis van verschillende culturen van toenemend belang is.

Onderwijsvernieuwingen bieden kansen voor scholen zoals het Heilige-Drievuldigheidscollege om innovatief te zijn.

Met de toevoeging van Arabisch aan het lesprogramma bereidt de school haar leerlingen voor op een wereld waarin culturele en taalvaardigheden steeds belangrijker worden, naast hun intellectuele ontwikkeling.

1. De school streeft ernaar om leerlingen een unieke leerervaring te bieden.
2. Arabisch onderwijs is geïntegreerd in het lesprogramma!
3. Volgens de school brengt dit meer diepgang in het taalonderwijs.
4. Dit initiatief kan andere scholen inspireren.
5. De school wil een taal aanbieden die leerlingen cultureel uitdaagt.

auteur avatar
Mischa P.
Hoi. Ik ben Mischa P., altijd nieuwsgierig en vol vragen. Als onderzoeksjournalist duik ik diep in elk verhaal, op zoek naar de naakte waarheid. Dit artikel? Een klein stukje van mijn wereld, recht uit het hart.
Scroll naar boven