In het Engelse Ventnor heeft een restaurant recent een opmerkelijk besluit genomen: veganisten zullen niet langer bediend worden.
Dit besluit volgde op kritiek die het restaurant ontving over het ontbreken van veganistische opties in hun nieuwe avondmenu.
Volgens de eigenaren van The Kitchen at London House was hun keuze voornamelijk gebaseerd op de houding van bepaalde veganisten, die zij beschreven als “arrogant en zelfvoldaan”.
De discussie begon nadat het restaurant het nieuwe bistro-menu deelde op sociale media en daarop veel verontwaardiging van veganisten en hun aanhangers ontving vanwege het gebrek aan veganistische gerechten.
De eigenaren kozen ervoor hun kant van het verhaal op Facebook toe te lichten en noemden de reacties “mobbing”, waarbij ze hun frustratie uitten over de negatieve feedback.
De populariteit van veganisme is de afgelopen jaren toegenomen, vooral in de context van uit eten gaan. Hoewel veel restaurants hun menu’s hebben uitgebreid met veganistische opties, kiezen sommige eetgelegenheden er nog steeds voor om dit niet te doen.
In Nederland hebben veel restaurants inmiddels veganistische gerechten toegevoegd, maar dit geldt niet voor alle gelegenheden.
Volgens The Kitchen at London House boden ze in het verleden wel veganistische opties aan, maar zijn ze daarmee gestopt vanwege de houding van bepaalde veganistische klanten.
“We hebben besloten om veganisten niet langer te bedienen vanwege de arrogante en zelfingenomen manier waarop sommigen zich gedragen,” verklaarden zij.
Deze actie zorgde voor veel discussie, en er wordt…
Met de groeiende vraag naar plantaardige gerechten, spelen steeds meer restaurants hierop in.
Een restaurant benadrukte dat niet elk restaurant vanzelfsprekend veganistische opties aanbiedt.
“In een veganistisch restaurant krijg je ook geen steak,” was een van de argumenten die zij naar voren brachten.
Het restaurant stelde dat er een verschil is tussen het kiezen voor een levensstijl en het moeten aanpassen van je dieet vanwege medische redenen, zoals allergieën.
Hoewel er veel kritiek vanuit de veganistische gemeenschap kwam, waren de reacties onder de verklaring van het restaurant overwegend positief, waarbij veel mensen de eigenaren prezen voor hun openheid en moed om hun standpunt te verdedigen.
“Jullie zijn zo moedig,” en “Leven en laten leven,” waren enkele van de reacties die werden geplaatst, wat aangeeft dat er ook steun is voor de keuze van het restaurant.
De eigenaren benadrukten dat hun besluit niet bedoeld is om alle veganisten over één kam te scheren.
“We weten dat niet alle veganisten zich zo gedragen, maar onze beslissing is het gevolg van een militante minderheid die het voor de rest heeft verpest,” legden ze uit.
Deze situatie werpt een breder licht op hoe de horeca omgaat met de toenemende vraag naar veganistische opties.
1. Naar aanleiding van kritiek heeft het restaurant besloten hun beleid aan te passen.
2. Er wordt momenteel geen service verleend aan deze specifieke groep klanten vanwege hun gedrag.
3. Deze specifieke groep wordt door het restaurant als arrogant en zelfingenomen bestempeld.
4. Reserveringen van deze groep zijn niet welkom.
5. Het gedrag van deze groep mensen is doorslaggevend voor dit besluit.