Recentelijk heeft Jan Dijkgraaf, de bekende biograaf van de Meilandjes en tevens regelmatige columnist, scherpe kritiek geuit op Noa Vahle, de dochter van Linda de Mol.
Noa Vahle, voorheen bekend als sportjournalist, lijkt nu haar plaats te zoeken in de wereld van bekende Nederlanders.
By haar recente bijdrage aan een tijdschrift waarin ze haar perspectief op het vluchtelingendebat in Nederland deelt, heeft ze veel aandacht getrokken.
In het interview uit Vahle haar bezwaren tegen het labelen van mensen als ‘vluchtelingen’ en haar weerstand tegen het gebruik van het woord ‘crisis’.
Ze benadrukt dat het om individuen gaat met complexe achtergronden en verhalen.
“Het zijn mensen met een verhaal, een opleiding, een achtergelaten leven,” merkt ze op.
Vahle daagt anderen uit om vanuit hun perspectief te oordelen over dit onderwerp.
Dijkgraaf lijkt echter niet overtuigd te zijn door de aanpak en betrokkenheid van Vahle bij dit onderwerp.
Op een online platform liet hij zijn ontevredenheid blijken door te stellen dat men “ook te veel in zichzelf kan gaan geloven”.
Zijn reactie was krachtig genoeg om er een 99 Woorden-column aan te wijden. In eerste instantie was hij verheugd over Vahle’s kritiek op het gebruik van de term ‘vluchtelingen’, maar al snel was hij teleurgesteld toen bleek dat haar standpunten niet overeenkwamen met zijn verwachtingen.
Hij had gehoopt dat ze een streng standpunt zou innemen tegen wat hij beschouwt als ‘economische gelukszoekers’ en ‘profiteurs’.
Tot zijn teleurstelling beschreef Vahle deze mensen als ‘mensen met een verhaal’, en niet op de negatieve manier die Dijkgraaf had verwacht.
Als symbool voor zijn onvrede plaatste Dijkgraaf onder zijn column een foto van een roze teiltje, vaak gebruikt om walging te symboliseren, als uiting van zijn afkeuring over haar standpunten.