In het verkeer kunnen rotornodes een bron van verwarring en fouten zijn bij automobilisten, ondanks het feit dat ze bedoeld zijn om de verkeersdoorstroming soepel en veilig te laten verlopen.
Er wordt nu een specifieke situatie geanalyseerd, waarbij drie auto’s — rood, blauw en oranje — een fout maken op een rotonde.
De fout wordt gemaakt door de bestuurder van de oranje auto. Maar wat doet deze bestuurder eigenlijk verkeerd?
Volgens de heersende verkeersregels en de etiquette op rotondes, moet de binnenste baan gebruikt worden als men van plan is om meer dan de helft van de rotonde te nemen.
Dit is van belang om verschillende redenen, met name voor de veiligheid: de buitenste baan is bedoeld voor bestuurders die de rotonde bij de eerste of tweede afslag willen verlaten.
Als men bijna een volledige cirkel op de buitenste baan rijdt, zal men meerdere rijstroken moeten oversteken om de juiste afslag te nemen, wat het risico op ongelukken verhoogt.
Er wordt benadrukt dat door op de correcte rijbaan te rijden, de doorstroming van het verkeer vloeiend blijft. Dit draagt bij aan de voorkoming van onnodige rijstrookwisselingen en de vorming van files.
De overtreding van de oranje auto is evident: door vrijwel een volledige rotonde op de buitenste baan te nemen, schendt deze bestuurder niet alleen de verkeersregels, maar belemmert hij ook de doorstroming en veiligheid van medeweggebruikers.
De belangrijke les die hieruit getrokken kan worden voor de samenwerking op verkeerspleinen is dat bij een lange af te leggen afstand op de rotonde, de binnenbaan moet worden gekozen en op tijd moet worden aangegeven wanneer de rotonde wordt verlaten.
Door deze verkeersregels nauwkeurig op te volgen, dragen alle weggebruikers bij aan een veiliger en efficiënter verkeerssysteem.
Mag jij jouw rijdbewijs houden?