In Leuven heeft het Heilige-Drievuldigheidscollege een innovatieve stap gezet door Arabisch op te nemen in het lessenpakket voor het zesde jaar van de richting moderne talen.
Dit nieuws, recentelijk onthuld via Mediahuis-kranten, past binnen bredere veranderingen in het voortgezet onderwijs, waarbij scholen meer autonomie krijgen om hun lesroosters in te vullen.
Het college heeft ervoor gekozen om Arabisch op te nemen als onderdeel van deze vernieuwing. Deze selectie komt voort uit de mogelijkheid om het aanbod van moderne talen op een andere manier te benaderen.
Terwijl er voorheen verplichte vakken waren zoals Latijn, economie of wiskunde, laat de nieuwe opzet ruimte voor andere, minder conventionele lessen.
Met deze wijziging hebben scholen de gelegenheid om een divers programma aan te bieden dat leerlingen stimuleert en hen voorbereidt op een voortdurend veranderende wereld.
Volgens Frank Baeyens, schooldirecteur.
Op het Heilige-Drievuldigheidscollege is het niet de bedoeling dat de leerlingen vloeiend Arabisch leren spreken, maar dat ze kennismaken met een totaal andere taal.
“Het doel is om een taal te introduceren die volledig verschilt in structuur, schrift en tekens, en daarmee ook een filosofische en culturele uitdaging vormt,” aldus Baeyens. “We willen hun horizon verruimen.”
Volgens Baeyens is de introductie van Arabisch niet alleen een intellectuele uitdaging, maar ook van maatschappelijk belang.
In een steeds diversere samenleving kan het leren van Arabisch helpen bij het overstijgen van culturele grenzen en het bouwen van bruggen tussen verschillende gemeenschappen.
Bovendien kan dit voor leerlingen die thuis Arabisch spreken van waarde zijn. Het biedt hun de mogelijkheid om de taal op academisch niveau verder te ontwikkelen en te gebruiken.
Baeyens hoopt daarnaast dat de school een leraar met een Arabische achtergrond kan aanstellen. “Het zou geweldig zijn als we een leraar die Arabisch spreekt kunnen aantrekken,” merkt hij op.
Uitgebreidere educatieve mogelijkheden zouden gecreëerd kunnen worden volgens een quote.
Identificatie met succes en streven naar groei zijn onderwerpen die worden belicht volgens een andere quote.
Wens tot verandering in onderwijsomgeving wordt gedeeld volgens een andere quote.
Een specifieke school wordt genoemd in combinatie met een uniek lesaanbod.
Een terugblik op innovatieve keuzes die eerder zijn gemaakt in het onderwijssysteem.
1. De school wil leerlingen een unieke ervaring aanbieden….
2. Les in Arabische taal is toegevoegd aan het lessenpakket!
3. Volgens de school zou dit een meerwaarde zijn voor het taalonderwijs.
4. Dit zou een voorbeeld kunnen zijn voor andere leerlingen.
5. De school wil een taal aanbieden die cultureel uitdagend is.