Er wordt aangeraden om extra alert te zijn bij het afrekenen van producten bij Albert Heijn.
Een recent onderzoek van de Consumentenbond heeft aangetoond dat er regelmatig onjuistheden op kassabonnen voorkomen, wat kan leiden tot te hoge kosten voor consumenten.
Er is vaak een verschil tussen de prijzen op de bon en de prijzen die op de schappen vermeld staan.
Dit probleem doet zich niet alleen voor bij Albert Heijn; ook Jumbo en Plus hebben soortgelijke situaties gemeld.
Deze onnauwkeurigheden zijn voornamelijk te wijten aan vertragingen bij het invoeren van kortingen en acties in het kassasysteem.
Soms komt het ook voor dat de gescande prijs niet overeenkomt met de prijs op het schap.
De prijs van artikelen bij Albert Heijn klopte volgens de Consumentenbond niet in 1 op de 4 gevallen, terwijl dit bij Jumbo 1 op de 5 artikelen was.
Producten zoals 6-packs bier en pakken koffie worden vaak verkeerd geprijsd. Met zelfscankassa’s hebben klanten de kassabon nodig om de poortjes te openen.
Na het openen van de poortjes belandt de bon vaak direct in de prullenbak, waardoor eventuele fouten mogelijk onopgemerkt blijven.
Supermarkten kunnen hier voordeel uit halen, aangezien het lastig is om compensatie te vragen als fouten niet opgemerkt worden. Dit kan uiteindelijk leiden tot aanzienlijke winsten voor de supermarktketen.
Niet alle consumenten nemen de moeite om achteraf naar de servicebalie te gaan en hun geld terug te vragen, ondanks dat velen weleens benadeeld zijn.
Onderzoek van de Consumentenbond betreffende Albert Heijn werd bemoeilijkt door het afwijzen van inzageverzoeken, waardoor de impact van mogelijke fouten niet openbaar werd.
Als reactie heeft Albert Heijn nieuwe procedures geïmplementeerd om eventuele fouten op bonnen recht te zetten, waarbij klanten met een onjuiste bon terecht kunnen bij de servicebalie.
Sinds de verkoop van sigaretten is gestopt bij de balie, zijn de wachtrijen aanzienlijk korter geworden. Bij het identificeren van fouten op bonnen wordt het betreffende artikel éénmalig kosteloos verstrekt.
Bij aankoop van meerdere stuks van hetzelfde product bij Albert Heijn, wordt het prijsverschil voor de extra items vergoed. Uitzonderingen gelden voor alcohol, medicijnen en babyvoeding, waarbij het prijsverschil eveneens wordt gecompenseerd.
Regelmatige controle van de kassabon is verstandig, vooral bij Albert Heijn. Het signaleren en rapporteren van fouten kan ervoor zorgen dat je niet onnodig te veel betaalt voor je boodschappen.
Door simpelweg je bon te controleren, kun je geld besparen en ervoor zorgen dat je krijgt wat je verdient.
Door alert te blijven en je bon te controleren, zorg je ervoor dat je waar krijgt voor je geld. Als je fouten opmerkt, meld ze en maak gebruik van compensatieregelingen zoals die van Albert Heijn. Zo draag je bij aan een eerlijke winkelervaring voor iedereen.
1. Bij deze supermarkt is het raadzaam de bon altijd te controleren!
2. De bedragen op de bon komen vaak niet overeen met de schapprijzen.
3. Dit moet je doen als je een fout ziet op de bon.
4. Hier heb je recht op als er een verkeerd bedrag staat op de bon.
5. Toch wel belangrijk om te weten als je hier boodschappen doet!