De herinneringen aan de beginjaren op de basisschool kunnen velen terugvoeren naar het leren van het alfabet, het kleuren van kleurboeken en vooral het oefenen met het klokkijken.
In die tijd was het hebben van een horloge van groot belang om de tijd bij te houden, aangezien smartphones nog niet bestonden. De huidige wereld ziet er echter heel anders uit.
Kinderen groeien op in een digitaal tijdperk waarin smartphones en tablets alomtegenwoordig zijn, en de tijd overal digitaal wordt weergegeven, van telefoons tot laptops en andere apparaten.
Daarom is het niet verwonderlijk dat veel kinderen tegenwoordig moeite hebben om een analoge klok te lezen.
Deze vaardigheid wordt steeds minder geoefend, vooral door de overvloed aan digitale klokken in de omgeving.
Zelfs wanneer kinderen op school les krijgen in het aflezen van analoge klokken, hebben ze waarschijnlijk weinig gelegenheid om dit in de praktijk te brengen als digitale klokken thuis de boventoon voeren.
In het Verenigd Koninkrijk kiezen sommige scholen ervoor om analoge klokken uit de klaslokalen te verwijderen vanwege een veelvoorkomend probleem.
Digitale klokken worden geïntroduceerd als vervanging, om ervoor te zorgen dat leerlingen niet worden afgeleid tijdens examens.
Leraren zijn van mening dat studenten niet onnodig moeten worden afgeleid door onzekerheid over de resterende tijd van hun examens.
Malcolm Trobe, plaatsvervangend algemeen secretaris van de Association of School and College Leaders (ASCL), heeft deze verandering bevestigd in een interview met The Telegraph.
Hij benadrukte het belang van ongestoorde concentratie van studenten tijdens hun werk.