Korte vluchten: Waarom vluchten van minder dan 500 kilometer verboden moeten worden!

klmjpg

Er is momenteel veel discussie gaande over korteafstandsvluchten, met de stelling dat het vliegen van korte afstanden niet langer maatschappelijk aanvaardbaar is.

Ondanks deze opvatting blijven dergelijke vluchten beschikbaar, zoals de nieuwe route die wordt aangeboden van Rotterdam naar Luxemburg. Reizigers zullen vanaf eind oktober vijfmaal per week kunnen vliegen tussen deze steden.

Met steden die minder dan 300 kilometer uit elkaar liggen en een vluchtduur van slechts 65 minuten, blijkt de vliegafstand korter dan andere reismethoden zoals een autorit van ongeveer 4,5 uur of een treinreis van meer dan 5,5 uur.

Joris Melkert, luchtvaartexpert aan de TU Delft, benadrukt dat vluchten onder de 500 kilometer eigenlijk niet langer verantwoord zijn.

Volgens hem zouden alternatieven zoals de bus, auto of trein moeten worden overwogen voor dergelijke afstanden. Dit roept de vraag op of korte vluchten onder de 500 kilometer eventueel moeten worden verboden.

Door alleen vluchten toe te staan als er geen goede internationale treinverbindingen beschikbaar zijn, kan een oplossing worden geboden.

De milieu-impact van korteafstandsvluchten is significant door de uitstoot van CO2 die bijdraagt aan klimaatverandering. Het verminderen van deze vluchten kan helpen de uitstoot te verminderen.

Steeds vaker kunnen snelle treinverbindingen een goed alternatief bieden, dat comfortabeler en milieuvriendelijker is dan vliegen.

Veel mensen blijven echter het vliegtuig kiezen voor korte afstanden vanwege snelheid en gemak.

Is het gemak van vliegen voor een korte vlucht de extra milieubelasting waard ten opzichte van andere vervoersmiddelen?


Er wordt serieus nagedacht over mogelijke beperkingen op korteafstandsvluchten, waarbij het stimuleren van alternatieve vervoersmiddelen als een oplossing wordt aangedragen.


Efficiënte en betrouwbare treinverbindingen kunnen een aantrekkelijk alternatief vormen voor vluchten op korte afstand. Ook het verbeteren van bus- en autovervoer kan helpen bij het verminderen van de noodzaak voor korteafstandsvluchten.


1. Velen vinden de korte vluchten niet meer acceptabel…
2. Voor korte afstanden moet men de bus, auto of trein gebruiken.
3. Het verminderen kan de uitstoot van CO2 verlagen….
4. Gaat er in de toekomst een verbod komen voor deze korte vluchten?
5. Experts vinden deze vluchten niet meer verantwoordelijk…

auteur avatar
Mischa P.
Hoi. Ik ben Mischa P., altijd nieuwsgierig en vol vragen. Als onderzoeksjournalist duik ik diep in elk verhaal, op zoek naar de naakte waarheid. Dit artikel? Een klein stukje van mijn wereld, recht uit het hart.
Scroll naar boven