Verontrustend nieuws: Waarom we geen leeftijdslimiet kunnen instellen voor fatbikes

fat 1jpg

Er is een toenemende bezorgdheid over het groeiend aantal ongelukken met jonge mensen op fatbikes in ons land.

Verslagen van VeiligheidNL laten zien dat in 2022 zeven personen op een fatbike op de spoedeisende hulp belandden en dit aantal in 2023 steeg naar 59.

In de eerste vier maanden van dit jaar alleen al waren er 33 incidenten. Deskundigen voorspellen dat dit aantal in 2024 kan oplopen tot wel 100 ongelukken als de huidige trend aanhoudt.

Recentelijk raakten twee jonge meisjes uit Breda ernstig gewond nadat hun fatbike in aanrijding kwam met een auto.

Deze alarmerende stijging heeft geleid tot discussies over het invoeren van een minimale leeftijd voor fatbike-gebruikers.

VeiligheidNL dringt aan op een verbod op fatbikes.

Er wordt voorgesteld dat kinderen jonger dan 16 jaar mogelijk fatbikes niet kunnen gebruiken, gezien hun beperkte vermogen om risico’s te evalueren, wat potentieel gevaarlijk zou kunnen zijn voor henzelf en andere weggebruikers.

Ondanks de druk om actie te ondernemen, blijkt het wel lastig om een specifieke leeftijdsgrens voor fatbikes te bepalen vanuit een juridisch perspectief.

Uit een onderzoek van Sweco, in opdracht van de minister van Infrastructuur en Waterstaat, blijkt dat het moeilijk is om fatbikes apart te reguleren ten opzichte van andere e-bikes vanwege de juridische complexiteit om ze te onderscheiden.

Terwijl er discussie is over het instellen van een minimumleeftijd voor e-bikes in het algemeen, lijkt dit idee meer steun te krijgen. Echter, het doorvoeren van een algeheel verbod voor jongeren stuit op praktische obstakels, vooral wanneer het gaat om scholieren in landelijke gebieden die afhankelijk zijn van e-bikes.

De roep om veiligheidsmaatregelen neemt toe, maar het is een uitdaging om een balans te vinden tussen veiligheid en haalbaarheid in de praktijk.

Er is een noodzaak voor alternatieve maatregelen en voorlichtingscampagnes om de veiligheid van jonge weggebruikers te verbeteren zonder onbedoelde negatieve gevolgen.

1. Hoeveel ongelukken moeten er nog gebeuren?
2. Dit is toch te belachelijk voor woorden.
3. Minimumleeftijd instellen voor fatbikegebruikers niet mogelijk:
4. Dit is toch behoorlijk zorgwekkend!
5. Moeten er eerst nog meer ongelukken gebeuren?

auteur avatar
Mischa P.
Hoi. Ik ben Mischa P., altijd nieuwsgierig en vol vragen. Als onderzoeksjournalist duik ik diep in elk verhaal, op zoek naar de naakte waarheid. Dit artikel? Een klein stukje van mijn wereld, recht uit het hart.
Scroll naar boven