Bizarre uitkomst onderzoek Aldi: ‘Het klopt niet wat ze zeggen’

aldi2jpg

Recentelijk heeft retaildeskundige Paul Moers kritiek geuit op Aldi vanwege vermeende misleidende praktijken.

Moers beticht de bekende supermarktketen van het verschaffen van “onjuiste informatie” aan consumenten, vooral nu de prijzen van boodschappen aanzienlijk stijgen en het voor veel huishoudens moeilijker wordt om zorgeloos inkopen te doen.

Volgens Moers zijn de prijzen “onaanvaardbaar” gestegen en hoewel het management van de supermarkt wellicht tevreden is met de resulterende winsten, geldt dit niet voor de consument.

Aldi heeft beweerd dat de prijzen van hun producten de afgelopen maanden met honderden euro’s zijn gedaald.

Echter, Moers stelt dat dit eenvoudigweg niet waar is. Hij beweert dat hoewel sommige productprijzen zijn verlaagd, andere juist zijn gestegen, waardoor de totale prijsverandering nul is.

“Een aantal producten ging omlaag, een aantal ging omhoog, dus per saldo is het nul.”

‘Tegenstrijdig met wat ze beweren en dat zou je niet moeten doen in deze tijd,” verklaarde hij in een gesprek met Hart van Nederland na het analyseren van recent onderzoek.

Moers bekritiseert Aldi voor wat hij ziet als manipulatief gedrag. Hij geeft aan dat terwijl andere supermarkten voorzichtiger opereren met hun marketing en prijsbeleid, Aldi te vrijelijk omgaat met de waarheid.

“Marketing is het, alles wordt overdreven en daar is op zichzelf niets mis mee. Maar als je de waarheid vertelt, dan zal de consument je daarop beoordelen,” voegde hij eraan toe.

Een woordvoerder van Aldi weerspreekt deze beschuldigingen en claimt dat volgens hun kassagegevens sinds week 13 bijna 300 artikelen in prijs zijn verlaagd ten opzichte van ongeveer 190 verhogingen, wat resulteert in een algemene prijsdaling voor hun klanten.

De woordvoerder verzekert dat volgens de kassadata de totale mix goedkoper is geworden voor de klanten.

Echter noemt Moers dit “goochelen met cijfers” en wijst op tegenstrijdigheden tussen de claims van Aldi en extern onderzoek:

“Dat is apart, dat een extern onderzoek iets anders laat zien. Waarschijnlijk hebben ze die 190 producten zo fors in prijs verhoogd dat het per saldo in totaal op nul uitkomt. Ik heb respect voor Aldi, maar je moet wel eerlijk zijn naar je klanten.”

author avatar
Mischa P.
Hoi. Ik ben Mischa P., altijd nieuwsgierig en vol vragen. Als onderzoeksjournalist duik ik diep in elk verhaal, op zoek naar de naakte waarheid. Dit artikel? Een klein stukje van mijn wereld, recht uit het hart.
Scroll naar boven