Er wordt aangekondigd door diverse Nederlandse supermarktketens dat zij een ingrijpende aanpassing zullen doen aan hun assortiment, waarbij meer nadruk zal worden gelegd op plantaardige producten. Onder andere Picnic en Spar nemen deel aan deze verandering.
In lijn met deze verandering is het doel om vanaf volgend jaar minstens de helft van alle eiwitten in de desbetreffende supermarkten van plantaardige oorsprong te laten zijn. Dit percentage moet vóór 2030 worden verhoogd naar minstens 60 procent.
Deze verandering komt voort uit een campagne die ruim een jaar geleden is gestart door dierenwelzijnsorganisatie Wakker Dier.
Het doel van Wakker Dier is om supermarkten aan te moedigen om meer plantaardige eiwitten aan te bieden als onderdeel van een bredere beweging naar duurzamere voedselkeuzes.
Grote supermarktketens zoals Albert Heijn en Jumbo sluiten zich ook aan bij deze beweging, die gezamenlijk meer dan 90 procent van de Nederlandse markt vertegenwoordigen.
1. Er zal een focus zijn op plantaardige producten bij deze twee ketens.
2. Dit initiatief is afkomstig van dierenwelzijnsorganisatie Wakker Dier.
3. Zowel deze twee grote ketens zetten in op minder vlees in hun assortiment!
4. Meerdere ketens passen hun aanbod drastisch aan.
5. Verwacht minder vlees en meer plantaardige opties in de schappen.